Az alább található légfegyver teszt annyiból rendhagyó, hogy nem saját kútfőből merítettem, hanem az interneten bukkantam rá. Nagyon objektívnak és átgondoltnak találtam így megosztom Önökkel isabban reménykedve, hogy van Önök között jópár ember aki még nem találkozott ezen írással és így sok új információhoz jut. A HW100-at talán úgy a legegyszerűbb bemutatni, hogy azt mondjuk: a német iparra jellemző kitűnő mérnöki munka, és a minőségi gyártás ötvözete, amely jól átgondolt tervezésen alapul. A puska minden fő funkcióját egy-egy modulba építették, ezáltal nagyon könnyű a szervizelés és áttekinthetőek az egyes részek. Minden részegység és alkatrész a legjobb minőségű anyagokból készült, és minden modul precíziós illesztéssel, minden nemű kotyogás nélkül kapcsolódik egymáshoz. Lássuk először a fő részeket:
A – Hangtompító: Fő feladata, hogy csökkentse lövéskor a csőtorkolatnál keletkező zajt, ezáltal, pl. kerti gyakorláskor nem zavarjuk a szomszédunkat. Egyes típusokra a 16mm átmérőjű csőre csúszott hangtompítót tudjuk felszerelni, melynek hátsó részénél egy hernyócsavarral rögzíthetjük azt a csőhöz. A másik megoldás amelyet a cső végére vágott menetre lehet rátekerni, így egyszerűen le-, ill. felszerelhető.
B – Csőtartó gyűrű: Egy öntött alumínium tömb, amelyen túlméretes furatokat képeztek ki a cső és a levegő tartály számára. A furatok belső falába mélyített bemarásba rugalmas anyagból készült O-gyűrűk kerültek, amelyek lehetővé teszik a cső és a légtartály tengely irányú elmozdulását, de megakadályozzák azok kottyanását. A csőhöz tartozó gyűrű egyben elnyeli a cső lövés közbeni vibrációját is. A puska mozgó-, és a működéshez szükséges egyéb szerelvényeit, furatait, stb. két alumíniumból készült blokkba helyezték. A két blokkot erős csavarok tartják egyben. (A HW100-on tehát a távcső szerelék két része két különálló tömbön foglal helyet, emiatt célszerű kétrészes szereléket alkalmazni).
C – Első blokk: E blokkok közül az első tartja a csövet, a szelepfészket, a szelepet, a levegő átömlő furatokat, a nyomás szabályzót, és a levegő tartály csatlakozó részeit. Igen, a HW100 egy regulátorral ellátott PCP puska. Csak ezt az első blokkot / csövet kell cserélni ahhoz, hogy a különböző teljesítményű HW100-asok között váltsunk.
D – Hátsó blokk: Ebben az alumínium tömbben kapott helyet a lövedék betoló szerkezet, a tárforgató mechanizmus, és a szelep nyitó szerkezet.
E – Elsütő szerkezet blokk: Egy darabból készült öntött alumínium test, amely az elsütőszerkezet mellett még az elsütőbillentyű sátorvasát is magába foglalja. Közel versenyszintű, két állású elsütőszerkezet, szinte semmiféle beállítást nem igényel, ahogy a puskát kivesszük a gyári dobozából, lőhetünk. Persze állítási lehetőségeket azért találunk, így mindenki kedve szerint állíthatja a sütést.
C Modul avagy az első blokk: Ez a tömb a 'mozgató rugója' a HW100-nak. Az összes olyan részegység itt kapott helyet, amelynek része van a sűrített levegő áramoltatásában, illetve az áramlás szabályozásában. Ezt a tömböt két erős (8-as acél) Allen fejű csavar fogja össze a hátsó blokkal, vagyis a D modullal.
A C blokkot 3 további részre oszthatjuk, az első a C1, amelynek feladata a lövedékhez vezetni a sűrített levegőt, a második a C2, ami nem más, mint maga a szelep szerkezet, és a harmadik, amely egyenlőre nem látható, a regulátor (C3).
A C1 vezeti a sűrített levegőt a lövedék mögé, a szelepülés tengelyére merőleges furat jól látszik az ábrán. Részei a szelep ülés, furatok és tömítések. Két Allen fejű csavar rögzíti a C modulhoz, és figyelni kell a felszerelésénél, mivel fordítva is behelyezhető a C blokk nyílásába.A C2 a szelep szerkezet. Részei a keményített acél henger (ezt üti meg az ütő test), amelyet Delrin, vagy nylon hengerbe rögzítettek, valamint a szelep rugó. A szelepülést a műanyag hengerből munkálták ki, amelynek ellentétes oldala egyben rugó vezetőként is funkcionál, ezen mozog a meglehetősen erős szeleprugó. A szelep ülés előtt az acél hengeren egy réz vezetőgyűrű kapott helyet, amely áramlás szabályzóként működik illetve a C1-ben található egyik O-gyűrűt ez a réz henger tartja a helyén.
2013-tól a gyár annyi módosítást hajtott végre a fegyveren, hogy a réz henger profilját megváltoztatta így 2 m/s alá csökkentve a lövedéksebesség ingadozást.
A szelepszerkezet alatt található a nyomásszabályzó, vagyis reduktor. Kamrája egy vonalba esik a légtartály beömlő szelepével. A C3 a reduktor szabályozó csavarja, befelé tekerve növeljük a nyomást, kifelé tekerve pedig csökkentjük. Mivel egymás mögé helyezett tányér rugók sorozata adja a rugóerőt, már kis fordítás is jelentős nyomás eltérést okozhat, amire ügyelni kell, ha beállítást szeretnénk eszközölni. A kép felső részén a csőfar látható, amelynek fontos része egy O-gyűrű, amely a C1 alkatrész és a csőfar tömítését végzi. Fontos, hogy a csövet vagy vegyük ki (egy Allen csavar rögzíti alul), vagy lazítsuk meg, mielőtt a C modult összeszerelnénk, különben a hézagmentes rögzítés nem lehetséges. (Megjegyzés: első szétszereléskor meglepően sok gyári olaj borította ezt a részt, a képen is látszik)
Ha megnöveljük a reduktor által szabályozott levegő nyomását, nagyobb erő fogja a szelepülésbe szorítani a szelepet. Azonban ha az ütőtest nem rendelkezik elegendő erővel ahhoz, hogy kinyissa a szelepet, a fegyver a megnövelt nyomás ellenére gyengébb teljesítményű lesz. Ha növeljük a levegő nyomását, növelnünk kell az ütőrugó erejét is, el kell találnunk a megfelelő egyensúlyt ahhoz, hogy stabil torkolati sebességet kapjunk.
D Modul avagy a hátsó blokk: Ez a modul tartalmazza a lövedék mozgató -és egyben a levegőt bevezető- rudat, a tárforgató szerkezetet, a biztosítót, és az ütő test mechanizmust. A lövedék betoló rúd (D3) lövedék felöli vége úgy néz ki mint egy cső, amelyen egy oldalsó furat található. Ez a furat lövés előtt pontosan a C1 levegőátömlő furata fölött áll. Közelebbről megvizsgálva látszik, hogy a betoló rúd vége gondosan megmunkált, a csőfal nagyon vékony, ezáltal az egyik leghatékonyabb ilyen szerkezet. A betoló rúdon nincsen tömítő gyűrű, mint sok más légpuskán megszokott, itt a C1 modulban találjuk a tömítést.
Az ütőrúd (D4) elhelyezése nagyon ötletes: a lövedékeket befogadó forgótár tengelyén halad keresztül, így a HW100 esetén lehetővé vált az, hogy a cső és a szelep között minimális legyen a távolság, ennek ellenére a forgótár a fegyveren belül található, magasságban nem emelkedik ki. Más puskáknál vagy fel kellett emelni a tárat, így az mint egy púp akadályozza az alacsony távcső szerelék alkalmazását, vagy meg kellett növelni a szelep és a csőfar között a levegő útját, ami a hatékonyság rovására megy. (Egyetlen hátránya ennek a megoldásnak az, hogy az ütőrúd megállítására túl rövid út áll rendelkezésre, így SOHA ne lőjünk 'szárazon'. Levegőnyomás nélkül nincs ami lelassítaná az ütőrudat, így az előbb-utóbb elveri a C1-en található ütköző felületet. Az ütőrúd vége lépcsős kialakítású, így a váll felakadva mindig azonos szelepnyitási mélységet eredményez.
A következő ábrán a hátsó blokk (D) látható, az elsütőszerkezet (E) blokkjának eltávolítása után. (A két blokkot két csavar rögzíti egymáshoz). A D1 jelű zárólemez eltávolítását követően hozzáférhetünk az ütőrugó állító csavarjához. A felhúzókar hátsó állásában a D2 jelű henger közepén az ütőrugó állítócsavarja láthatóvá válik, de még ne próbáljuk elfordítani, mivel egy kis hernyócsavar rögzíti.
A kis fémhenger a felhúzókar előremozgatásakor összenyomja az ütőrugót. Ha növelni szeretnénk a rugó erőt, akkor az állítócsavart befelé kell tekerni, ellenkező esetben pedig kifelé. Ehhez azonban el kell távolítani az állító csavart elmozdulás ellen rögzítő kis hernyócsavart. Vagy kihúzzuk a fém hengert annyira, hogy hozzáférjünk a csavarhoz, vagy a felhúzókar stiftjének kiütésével teljesen kiszedjük azt a hüvelyéből.
Gyárilag az állítócsavar Loctite ragasztóval rögzítve van, így szétszedés után célszerű a ragasztó maradványait eltávolítani a menetek közül. Beállítás után a visszaszerelés fordított lépésekben történik, de a későbbi állítást megkönnyítendő ne rakjuk vissza a kis hernyócsavart. Hogy mégis rögzítsük elfordulás ellen az állítócsavart, tegyünk egy kis hőre lágyuló ragasztót a menetre, majd így csavarjuk vissza. Természetesen a beállítás mértéke nem haladhatja meg az érvényes, jogszabályban meghatározott értéket, a finomhangolást csak a stabil, egyenletes csőtorkolati sebesség eléréséhez célszerű végrehajtani. Szerencsére a gyári beállítás szinte mindig megfelelő, így a leírást tekintsük amolyan "ismerjük meg a szerkezetet, ha nincs is szükség a hozzápiszkálásra" formájú ismertetőnek.
Eredeti írás: "Technical Analysis of the HW100" alapján, amely ETA tollából jelent meg a kanadai légpuskás fórumon.
kiváncsi lennék sok légpuska tesztre ezért szeretnék regisztrálni